Crackers van groenten zaden en noten




Deze crackers zijn er in vele varianten. Ik heb er voor gekozen om er groenten in te verwerken. Heb je pulp van een juicer dan kan je die ook gebruiken. 

Ze zijn echt heel lekker met een plakje kaas als tussendoortje of lunch. Maar ook bij de lekkere trek s’avonds voor de buis. 

Ingrediënten 

500 gram groenten die je lekker vind of voorhanden hebt. 

Ik heb gebruikt :

Prei, wortel, rode en gele  paprika, courgette en aubergine

Noten en zaden:

Totaal 500 gram zaden en noten

Ik heb gebruikt :

100 Gr   chiazaad, lijnzaad, zonnebloempitten sesamzaadjes en 100 gram noten (mix )                        4 theelepels psylliumvezels

Smaakmakers: 
 zeezout, gedroogde oregano, knoflookpoeder, paprikapoeder, komijn, koriander, gember, chilipoeder en een snufje nootmuskaat. 

Je kunt kruiden toevoegen of weglaten. 

Bindmiddel :

3 eieren
Beetje olijfolie



Rasp de groenten en meng het met de zaden/noten

Klop de eieren samen met een scheutje olijfolie. Voeg hier de smaakmakers aan toe. 

Voeg het eimengsel bij de groenten zaden/ noten mix en roer alles goed door elkaar. 





Neem een ovenplaat en bekleed deze met bakpapier. 

Verspreid hier de massa over. Dit kan met een roller (leg hiervoor nog een velletje bakpapier er bovenop) ik gebruik gewoon mijn (schone) hand die ik iets vochtig maak. Hiermee druk ik de massa zo dun als ik wil. Niet te dun en niet te dik. 




Als laatste top ik de crackers af met geraspte geitenkaas. Hier kan ook eindeloos op gevarieerd worden naar eigen smaak. 





Snij de crackers voor. Maak er mooie rechthoekjes van zodat je ze nadat ze gebakken zijn makkelijk kunt snijden en omdraaien. 

Bak ze in een voorverwarmde oven op 160 graden in +/- 30 minuten droog en gaar. 

Hierna haal je de plaat uit de oven en draai je de crackers om, om ze vervolgens weer +/- 30 minuten in de oven te plaatsen. 

Let op ... niet elke oven is hetzelfde dus blijf naar je crackers kijken en zodra ze voor jou oké zijn kunnen ze eruit. 

Die van mij hebben een “roggebrood” structuur en dikte. 



Je kunt ze beleggen of zo eten. 

Hoe dan ook ze vullen en smaken heerlijk. 





Reacties