Pollo al Ajillo

Pollo al Ajillo met lekker veel saus en tijm.



Dit gerecht maak ik regelmatig op verzoek van mijn familie. Niet alleen om de kip maar vooral om de saus die echt heerlijk is.

Ik maak het in een wok, daar kan lekker veel kip en saus in maar de kip kan natuurlijk in elke pan bereidt worden. Doe er een grote salade van verse tomaten, ui en komkommer bij wat Turks of stokbrood en natuurlijk dikke "home made" frieten, neem van mij maar aan dat het lekker lang tafelen wordt. Voor de liefhebber mag hier een lekker glas wijn niet ontbreken en in de zomer "tinto de verano". En dan nu de keuken in......!!!


Mijn gerechten maak ik op gevoel en ik proef heel vaak tijdens het koken. Het is dan ook lastig aan te geven wat de hoeveelheden zijn. Ik begrijp dat het fijn is om een indicatie te hebben dus onderstaand zijn de "ongeveer"  hoeveelheden. Deze kun je zelf aanvullen/aanpassen naar  je eigen smaak.

Ingrediënten:

* kip (1,5 kg)
* bloem
* paprikapoeder
* zout en peper
* olijfolie
* 24  tenen knoflook (de teentjes even pletten)
* kippenbouillon
* droge witte wijn ( ongeveer 0,5 ltr)
* 2 takjes      peterselie
* 1 laurierblad
bosje verse tijm


Doe de bloem in een kom en voeg daarbij de paprikapoeder, zout en peper toe, het krijgt hierdoor een zacht rode kleur.
De kip, ik gebruik het liefst kip karbonades en kippenpoten, door de bloem halen en opzij leggen.
Verhit de olie in een pan of wok en doe daar de knoflook teentjes in. Bak ze in de olie  zodat de knoflook zijn aroma afgeeft aan de olie.
Als ze bruin zijn kunnen ze eruit en apart worden gehouden.

Nu worden de kip stukjes in de olie gebakken, zodra ze lichtbruin van kleur zijn haal je ze uit de pan en legt ze op een bord.




Als alle kip stukjes gebakken zijn wordt de olie die overblijft verwijderd uit de pan.
Nu gaan de gebakken knoflook en kip terug in de pan. Hierbij voegen we  zoveel kipbouillon in de pan als nodig is. De kip moet onderstaan.






De kruiden worden bijelkaar gebonden en bij de kip gedaan samen met de wijn.

                           
                               
                                 Doe een deksel op de pan en laat het zachtjes sudderen.


Zorg dat de saus lekker indikt, proef je de saus en voeg zo nodig nog wat zout en peper toe.




Brood, sla, pollo en natuurlijk een wijntje

Que aproveche 








Reacties