Polea


Polea is een Andalusisch nagerecht die voornamelijk gegeten wordt in Huelva,Cadiz en Sevilla.
Het is ontstaan in de nadagen van de Spaanse Burgeroorlog. 
Omdat er weinig middelen waren om voedsel te kopen was dit een voedzaam en goedkoop alternatief om de magen te vullen, in die dagen werd het dan ook vaak als hoofdgerecht gegeten. 
Toen ik een jong meisje was kreeg ik dit van mijn oma en thuis maakte mijn vader het regelmatig. Nu, jaren later, heb ik daar bij elke hap nog steeds goede herinneringen aan. 
Je kunt het vergelijken met "lammetjespap" maar dan net even anders. Dit nagerecht is zowel warm als koud te eten...


 
Ingrediënten: 

100 gr bloem
1 ltr melk
150 gr suiker
10 gr anijs zaadjes
citroenschil
kaneelstokje
olie
in dobbelsteentjes gesneden en in olie gebakken wit brood (optioneel)





Doe in de olie de anijszaadjes, kaneelstokje en citroenschil, bak dit even aan. . 



Hierna gaat de bloem in het pannetjes en je bakt het even mee. 
Vervolgens de suiker en melk toevoegen. 
Doe de melk er beetje bij beetje bij zodat het niet gaat 
klonteren maar het een glad papje wordt. 
Als het te dik is voeg je er meer melk aan toe, is het te dun, doe er dan nog wat bloem bij. Giet het over in een kommetje of schaal en strooi er wat kaneelpoeder over.
Heb je de stukjes brood gebakken, druk deze dan zachtjes in de pap